Artikeln senast uppdaterad 1 augusti 2018.

Hej och välkommen till en ny artikel på träningsband.nu. Vi tänkte här gå igenom allt du behöver veta om powerband och miniband (på engelska mini band).

Vad är powerband och miniband för något?

Det är egentligen bara två olika namn på samma sorts träningsband och vi kommer använda båda orden synonymt för variation. Powerband är en typ av träningsgummiband utan handtag som man kan använda till en mängd olika övningar. Det finns träningsgummiband med handtag men dessa miniband är alltså helt integrerade (de sitter ihop som ett vanligt gummiband) och har inga handtag. Längre ner i artikeln kan du läsa om olika övningar man kan göra med ett miniband.

Vilket är det bästa powerband?

Vi har valt ut några populära favoriter av alla powerband och miniband som finns på den svenska marknaden. Vilket som är bäst beror främst på hur stark du är och vilket motstånd du vill ha. Vanligtvis kan du på alla modeller välja motståndsnivå, vilken brukar representeras av olika färger.

SKLZ Mini Bands

SKLZ mini bands

Ett 3 pack med några av de populäraste powerband på marknaden! De tre olika motståndsnivåerna är: Lätt, medel och tung.

Läs mer och köp på: Svenskt Kosttillskott, Gymgrossisten, Träningspartner eller Sporttema!

OMPU Extreme Fitness Band

ompu powerband

Ett annat mycket populärt gummiband. Observera dock att de är mycket dyrare och du köper dem styckvis.

Klicka här för att läsa mer och köpa på Gymgrossisten!

Vilka övningar kan du göra med ett miniband?

En stor fördel med ett miniband är att du kan göra en mängd olika övningar och du behöver inga ytterligare redskap eller produkter. Du kan träna både över och underkropp, men vanligast och lättast är det att träna underkroppen. Främst ben och säte (rumpa) är det som man brukar aktivera genom de vanligaste övningarna.

Nedanför är 3 övningar du kan göra med ditt powerband. Vanligtvis medföljer det ett gediget övningshäfte om du köper ett band.

Sidoplanka med miniband

Benresningar på sidan. Sparka benet uppåt/åt sidan och håll emot på tillbakavägen. Tränar rumpa, lår och mage.

Övningar med powerband

Med ett längre powerband kan du göra förstärkta armhävningar.

Höftlyft

Här ser du höftlyft, vilket tränar bäckenet och musklerna runt höften, rumpa, lår och core. Pressa först upp höften och sen benen ut mot sidorna. Hitta kontakt med rumpan!